תיירות באינטרנט, גוגל וקידום אתרים

לא הרבה יודעים זאת, אבל כיום ענף התיירות באינטרנט הוא אחד מהענפים הפופולאריים, המבוקשים והגדולים ביותר אחרי נישת ההימורים וה XXX שלא בדיוק נחשבים לדבר הכי חוקי שיש כפי שידוע לכולנו.

תהליך קידום אתר תיירות באינטרנט דורש בדרך כלל השקעה עצומה, כאשר מרבית מחברות התיירות הגדולות הפועלות כיום בעולם ובישראל בפרט, מחזיקות באתרי אינטרנט מתקדמים, וכמו כן דואגים בין היתר להחזיק בנוסף למנהל האתר ומזיני התוכן המעדכנים מדי יום את המחירים, גם מקדם אתרים שבדרך כלל הינו עובד חברה או לחילופין עובד חברת קידום אתרים חיצונית הנותנת את שירותיה.

כיום כל בעל חברת תיירות הפועל בכל נישה כזו או אחרת בענף הנסיעות, יודע שאחד מהצעדים הראשונים בשביל לצמוח ולהתקדם זה בעזרת אתר אינטרנט, כאשר אתר אינטרנט תדמיתי כבר אינו מספיק בתקופה הנוכחית, וזאת בגלל הצורך להיות עדכני בעבור הלקוחות 24 שעות ביממה – כל השנה, הן בגלל מערכות הטיסות (GDS) שמתעדכנות אחת ל 10 שניות על ידי חברות התעופה, והן במערכות ההזמנות שחייבות להיות ידידותיות בעבור המשתמש והלקוחות.

תהליך קידום אורגני של אתר תיירות הפך עם השנים לקשה יותר ויותר, וזאת בגלל מספר סיבות, והם:

  • אתרי סוכנויות נסיעות חדשות הנפתחות בישראל כמו פטריות אחרי הגשם, ורוצות להשתלב בשוק ולגזור נתך לקוחות מהאינטרנט.
  • שינויים שהוכנסו בעקבות עדכוני הפנדה של גוגל שמקשים על תהליך הקידום האורגני.
  • כניסתו של Google Place שקיבל עדיפות על פני מרבית מהתוצאות האורגניות המופיעות כיום.
  • חוסר מקצועיות בתהליכי קידום ושיווק האתר, הנובעים בדרך כלל מעבודה אל מול גורמים שאינם מקצועיים מספיק בשביל לתת מענה לצרכי העסק.
  • כניסתה של גוגל כשחקן מרכזי בענף התיירות לאחר רכישת חברת ITA בכ 676 מיליון דולר.

תחרות זה שם המשחק

כמו כל ענף בשוק העבודה בישראל ובעולם בכלל, גם ענף התיירות הוא ענף תחרותי מאוד אם לא אחד מהתחרותיים שניתן למצוא בישראל, כיום ישנם בארץ מעל ל 1000 סוכנויות נסיעות הפרוסות מדן ועד אילת, כאשר בתקופת האביב ניתן לראות בדרך כלל הצטרפות של סוכנויות נסיעות חדשות למשחק, שמצטיידות כמובן באתרי אינטרנט מתקדמים שמהווים תחרות לא קטנה לכרישים הוותיקים והמוכרים.

בדרך כלל סוכנויות הנסיעות האלו נפתחות כמו "פטריות אחרי הגשם" וכך הם גם נסגרות, אבל אין ספק שכניסתם למשחק מהווה קושי לחברות הגדולות והוותיקות.

מקדמי האתרים הוותיקים יודעים שקידום אתר (SEO) לא בא ברגל ובטח שגם לא ביום אחד, אך אפשרות הפרסום ב Google Adword ובאפיקי המדיה האחרים באינטרנט העומדת בפני משרדי הנסיעות הקטנים, משפיעה בהחלט על השוק וגורמת לתחרות.

חשוב מאוד לציין שאחת מהסיבות שמחירי ההקלקה בקמפיינים שיווקים בגוגל למילות מפתח בשוק התיירות הם כל כך יקרות, זה כמובן בגלל תחרות גדולה בין סוכנויות הנסיעות ושילוב של חוסר מקצועיות במתן מחירים גבוהים להקלקה שמעלה את הממוצע והרף בשוק.

לא מתעסקים עם הפנדה של גוגל

תראו לי מקדם אתרים אורגני אחד שלא שומע את צירוף המילים "פנדה" ו "גוגל" ולא נכנס לפחדים וחששות, אין ספק שעדכוני הפנדה שנכנסו בשנה האחרונה השפיעו בצורה משמעותית על תוצאת החיפוש באינטרנט, וכמובן שגם על תוצאות החיפוש של מילות מפתח פופולאריות בענף התיירות בארץ ובעולם, אלו שעד כה עשו קידום בנוסח "כובע שחור" וחשבו שהם חכמים גדולים, גילו והבינו שאי אפשר להישאר בראש טבלת התוצאות כל הזמן, כמנהל אתרי תיירות באינטרנט אני יכול להגיד בוודאות ששוק התיירות באינטרנט חווה בתחילת שנת 2012 זעזוע, חברות גדולות אשר היו ממוקמות בראש טבלת התוצאות האורגניות של גוגל, החליפו מיקומים עם חברות קטנות שרק התחילו את דרכם עד לא מזמן, כאשר כמובן אחת מהסיבות המרכזיות לתופעה הנ"ל, זה כמובן חוסר המקצועיות של מקדמי האתרים אשר ביצעו את הקידום באתרי הנסיעות הגדולים בעבר.

עדכוני הפנדה של גוגל הבהירו בצורה חד משמעית גם לאתרי התיירות והנסיעות הגדולים שעם הפנדה לא מתעסקים!

"גוגל מקומות" – בא לשכונה שחקן חדש!

אז כפי שכולנו ראינו בסוף חודש מרץ 2012, אחד מהשחקנים החדשים והמרכזיים שנכנסו לתמונה בישראל זה "גוגל מקומות", שמצריך אותנו מקדמי האתרים להתרגל למצב החדש ולהיערך בהתאם, כמובן שאלו שעוסקים בקידום בחו"ל כבר ראו את כניסתו למשחק קודם לכן, ההשפעה של Google Place על ענף התיירות באינטרנט היא משמעותית עד מאוד וכבר בימים אלו מורגשת בישראל.

ניקח כדוגמא את נישת המלונות, במילת המפתח "מלונות בירושלים"

עד כה כאשר הקלדנו בשורת החיפוש של גוגל ישראל את צירוף המילים "מלונות בירושלים", קיבלנו בעצם 3 תוצאות Adoword  בחלקו העליון של העמוד, בחלקו הימיני קיבלנו עוד מספר מודעות פרסום וכמובן את 10 התוצאות האורגניות של אתרי האינטרנט השונים ברשת.

כעת עם כניסתו של "גוגל מקומות" למשחק, ניתן לראות שבמקום 10 התוצאות האורגניות שהיו עד כה, אנו מקבלים רק 3 תוצאות אורגניות, ולאחר מכן 8 תוצאות של אתרי בתי מלון רשמיים בירושלים שמגיעות ישירות מ Google Place, רק אחרי שמונת התוצאות של גוגל מקומות, ניתן לראות את 7 התוצאות האורגניות הנוספות.

כמובן חשוב לציין את המפה שמופיעה בחלקו העליון של המסך ונשארת איתך לכל אורך תהליך הגלילה של המסך לחלק התחתון.

הורדת אתרי האינטרנט בתוצאות מראש העמוד לתחתית העמוד, הביאה גם הורדת תנועת גולשים משמעותית שנמדדת בעשרות ומאות אחוזים, הרי כל אחד מאיתנו יודע מה ההבדל בין שלושת המקומות הראשונים בתוצאות האורגניות התוצאות האחרונות.

אלו שבהחלט זכו כתוצאה מכניסתה של "גוגל מקומות" לישראל, הם העסקים עצמם ובמקרה הנ"ל הם בתי המלון בירושלים, שנדחפו לראש טבלת התוצאות של גוגל, גם אתרי האינטרנט של בתי המלון שאינם ביצעו עד כה קידום אורגני והוכנסו לגוגל מקומות, זכו וקיבלו מקום מכובד בעמוד הראשון של מנוע החיפוש הגדול בעולם.

ייתכן שאתרי האינטרנט שהם בעצם סוג של אינדקס ייעלמו אט אט מחיינו..? האם בשביל לקבל ביטוי ותודעה יהיה צורך בהשקעה גדולה יותר בפרסום ממומן בגוגל..? מה שבטוח שאנו מקדמי האתרים צריכים להתרגל ולהסתגל למצב החדש ולהבין איך בעצם עובדת מערכת הגוגל מקומות.

חוסר מקצועיות בקידום אתרים

אחד הדברים שאמרתי וחזרתי עליהם במהלך הכתבה, זה הנושא של חוסר מקצועיות במהלך קידום האתר, אחת הטעויות הגדולות שעושות לא פעם ולא פעמיים חברות כאלו ואחרות ובענף התיירות בפרט, זה קבלת שירותים מבעלי מקצוע שאינם מקצועיים מספיק בשביל לבצע את עבודת הקידום בצורה נכונה, חוסר מקצועיות של מקדמי אתרים השפיע רבות על אתרים של סוכנויות נסיעות וותיקות וגדולות, הן כאשר גוגל הכניסה את עדכוני הפנדה לתמונה והן בתחרות הקיימת אל מול אתרי האינטרנט האחרים של סוכנויות הנסיעות היותר קטנות.

בעלי סוכנויות נסיעות יקרים ומנהלי אתרי תיירות למיניהם,  השורות האלו מופנות במיוחד אליכם:

אנא מכם,

כאשר אתם מחליטים לצאת לדרך ולקבל שירותי קידום ושיווק אתר אינטרנט, עשו מספר בדיקות לפני שאתם מחליטים מי יהיה בעל המקצוע אשר ילווה אתכם בתהליך, הרי כמו כל דבר בחיים…"לפעמים הכי זול עולה ביוקר", תאמינו לי שלא נעים לפתוח בוקר אחד את המחשב ולגלות שגוגל החליט שאתרכם אינו ראוי להיות עוד בראש טבלת התוצאות.

לקבל עונש מגוגל והורדה בדירוגים במספר עמודים (לא מקומות בודדים), שווה ערך בדיוק לסגירת דלתות המשרד ופשיטת רגל, הרי כל אתר אינטרנט בענף התיירות יודע שמרבית מהתנועה מגיעה בעיקר ממנועי החיפוש.

גוגל – סוכן הנסיעות שלך מהיום

כידוע לכולנו וכמובן שלגוגל, ענף התיירות באינטרנט הינו אחד מהענפים הפופולאריים והמבוקשים ביותר, כאשר כיום כל מטייל, נופש וצרכן אשר מתעניין בשירותי תיירות כאלו ואחרים, פונה קודם כל לרשת בשביל למצוא את מבוקשו.

המהלך שעשתה גוגל בשלהי שנת 2011 ברכישת חברת ITA המתמחה בפיתוח מערכות תיירות באינטרנט, הביאה לזעזוע ורעידת אדמה לא קטנה בענף התיירות, חשוב לציין כפי שכבר הזכרנו שהחברה נרכשה והעוברה לבעלותה המלאה של גוגל תמורת סכום של 676 מיליון דולר – לכתבה המלאה, מה שמעיד בין היתר על הרצינות של גוגל להיכנס ולהיות שחקן מרכזי בשוק התיירות.

גוגל מטיסה אותך לחו"ל

עד היום כאשר רצינו לטוס לחו"ל לחופשה, במרבית המקרים נכנסנו לגוגל והקלדנו את הצירוף המבוקש, כגון: "טיסות לפאריז", "טיסות ללונדון", "טיסות לברלין" וכדומה…

אחת מהמערכות הראשונות שעלו לאוויר עם רכישתה של חברת ITA על ידי גוגל, הינה מערכת גוגל טיסות, שהשתלבה בצורה מצוינת בארה"ב אך עוד לא הגיעה לשאר היעדים בעולם ולישראל,

כמובן שעליית מערכת הטיסות של גוגל לאוויר, הביאה לזעקה שנשמעה מצד סוכני הנסיעות בישראל, שטוענים ובצדק שכניסתה לשוק הישראלי ישפיע ויפגע משמעותית בעסקים ובכלכלה, הרי כיום כ 50% ממשרדי הנסיעות הקטנים בישראל מתפרנסים אודות לגוגל.

כפי שידוע לכולנו וכמו מרבית המקרים, זה רק עניין של זמן עד שהמערכת של "גוגל טיסות" תתחיל לפעול בארץ ישראל, הרי בסופו של דבר את הדין וחשבון שגוגל צריכים לתת זה אך ורק לבעלי המניות ולא לשום גוף וארגון אחר.

כדוגמא לפעילות מערכת Google Flights בארה"ב ניקח את הביטוי " flight from nyc to miami":

עד כה כאשר הקלדנו את הביטוי הנ"ל בשורת החיפוש, קיבלנו כמו כל פעם 3 תוצאות ראשונות שהם תוצאות הפרסום הממומן, ולאחר מכן 10 תוצאות אורגניות של אתרים שונים שעוסקים בנושא ומוכרים את השירות הנ"ל,

אבל לא עוד…

כפי שניתן לראות אחרי 3 התוצאות הממומנות של Google Adwords, גוגל שילבו את מנוע החיפוש טיסות המתקדם שפיתחה עבורם חברת ITA, רק אחרי מנוע החיפוש שילבה גוגל את התוצאות האורגניות.

אז רבים יגידו אולי שירידה בדירוגים בנישת הטיסות היא במקום אחד בלבד בשונה מ Google Place ששם הירידה מגיעה לידי ביטוי במספר רב של מיקומים, אבל למערכת הטיסות שהכניסה גוגל למשחק, יש השפעה שונה לגמרי מכל מה שחשבתם עד כה.

כאשר צרכן חיפש בעצם "טיסה מניו יורק למיאמי" והחליט לבדוק לעומק את המחירים והעלויות שמוצגים במנוע החיפוש טיסות של גוגל, במרבית המקרים הוא ילחץ על הקישור של More Google flight search results, מה שבעצם יוביל אותו למנוע החיפוש טיסות הרשמי של החברה, שם הוא יוכל לבחור את תאריכי הטיסה, שעת הטיסה הנוחה ביותר עבורו, חברת התעופה, וכמובן המקום האטרקטיבי ביותר שבו יוכל לבצע את ההזמנה.

בסופו של דבר המרוויחים הגדולים של מנוע חיפוש הטיסות הם קודם כל גוגל, שמרוויחים בעבור פרסום חברות התעופה שמשלמות להם בעבור כל קליק, בדומה למודל הפרסום הממומן בגוגל, והן בזמן השהייה הארוך יותר של הגולש, שנשאר בגוגל ואינו נוטש ועובר לאתרי אינטרנט אחרים שהיו עד כה בתוצאות החיפוש האורגניות.

מרווחים נוספים הם כמובן חברות התעופה, שכיום יכולות להסתפק בתשלום לגוגל בעבור פרסום (פר קליק), ולא בתשלום העמלה המלאה לסוכן הנסיעות שגובה בדרך כלל 7% ממחיר הבסיס של הטיסה (לא כולל מיסים ודלק).

אין ספק בכלל שהמפסידים במשחק הם סוכני הנסיעות, המחזיקים באתרי אינטרנט חזקים שהיו מדורגים עד כה בראש התוצאות האורגניות, שירדו למטה בגלל כניסתה של מערכת הטיסות החדשה של גוגל ו ITA.

גוגל גם תדאג לך ללינה ואירוח במלונות בעולם

כמובן שמערכת נוספת שפיתחה עד לא מזמן חברת ITA בעבור גוגל, הינה מערכת המלונות העולמית ששמה Hotel Finder, שלא רחוק היום שתתחיל גם כן לפעול ולהופיע בראש טבלת תוצאות החיפוש בדומה למערכת הטיסות עליה הסברנו, המרווחים העיקריים מכניסתה של המערכת לשוק יהיו כמו תמיד גוגל שירוויחו ממפרסמים שיקנו מגוגל קליקים בדומה למודל הפרסום ב Google Adwords, וכמובן מזמן שהייה ארוך יותר של הגולש בתוך מנוע החיפוש על פני נטישה לאתרים אחרים שהופיעו עד כה בתוצאות החיפוש האורגניות.

אז איך אתם חושבים שהדבר ישפיע על שוק התיירות בארץ ובעולם..?

האם גוגל באמת מכוונים להיות השחקן החזק ביותר בענף התיירות באינטרנט..? ייתכן מאוד שאת זה רק העתיד יגיד, אבל כבר עכשיו רואים הצהרת כוונות ברורה מאוד מצדם!

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות

האם כרטיסי אשראי קאשבק טובים לצרכנים?

לפעמים, צרכנים נוטים לקבל הצעות שיווקיות בנימה צינית ומבטלת. הם עושים זאת בצדק כמובן, בידיעה ששיווק נועד לנפח יתרונות ולהתעלם מחסרונות. לכן,