לטפס על ההימלאיה – חוויה של פעם בחיים

רכס ההימלאיה, ואת זה ניתן לדעת גם ללא תואר בגיאוגרפיה, הוא רכס ההרים הגבוה ביותר בעולם – פסגת האוורסט, המהווה חלק ממנו, מתנשאת לגובהה של 8,848 ש"ח. רכס זה, המשתרע בין הודו לטיבט, מגשים את חלומם של לא מעט מטפסי הרים, שלוקחים חלק מדי שנה במסע חוויתי ומתאגר, הבוחן רבים מהגבולות האנושיים. הנה כל מה שעליכם לדעת על הדרכים להגיע לאחת מפסגות ההימלאיה.

על הסכנות שבהימלאיה

כאשר מתבוננים על המשימה שמונחת כאן על כף המאזניים, ברור מדוע חייבים לקחת בחשבון, טרם הטיפוס על אחת מפסגות ההימלאיה, שזוהי דרך שהיא הכל חוץ מפשוטה, וכזו הכוללת בתוכה לא מעט סכנות. מלאכת הטיפוס, כצעד ראשון, מצריכה מאמצים פיזיים אדירים, שלא כולם יכולים לעמוד בהם. אם מוסיפים לתמונה את הרוחות החזקות, והטמפרטורה שעלולה להגיע עד לעשרות מעלות צלזיוס מתחת לאפס, היא הופכת למורכבת יותר. ולסיום, כמובן שגם היעדר החמצן, שהולך ואוזל ככל שמתקדמים בטיפוס, עלול לסכן את חייהם של המטפסים, בהיעדר ציוד תקין וניסיון בטיפוס. ראוי להדגיש שבמהלך השנים היו לא מעט מקרים שהסתיימו בפציעות חמורות, או אפילו במוות, בין אם עקב קשיים פיזיים, נפילות או אפילו מפולות שלגים.

מכאן, שההיערכות לטיפוס חייבת להיות יסודית. זוהי לא רק הרכישה ההכרחית של ביטוח נסיעות לחו"ל, כמובן, אלא גם שעות הכנה רבות, ניסיון רב בטיפוס פשוט יותר ומעבר של קורסים מקיפים בתחום. על ההימלאיה לא מטפסים לבד, כמובן, כאשר כמעט תמיד הדבר נעשה באמצעות קבוצות, בראשן עומד מדריך מנוסה.

הפופולאריות של הטיפוס

פעם, הדעה הרווחת הייתה שטיפוס על הרי ההימלאיה הוא מלאכה שרק מעטים, אם בכלל, יכולים לנכס לעצמם. באזורים מסוימים בהימלאיה, ברור שהדבר עדיין נכון: הישראלי הראשון שהשלים את המסע עד לפסגת האוורסט היה דורון אראל, שהצליח ב-1992 לעמוד על גג העולם. ב-2006 השלימו את המשימה עוד שלושה ישראלים, וב-2009 המטפס הישראלי הרביעי. יחד עם זאת, בהרים אחרים בהימלאיה (או לחילופין בטיפוסים עד לגובה מסוים באוורסט), פשוטים מעט יותר לטיפוס, ניתן לראות מספר הולך וגובר של מטפסים, מהארץ ומהעולם גם יחד.

למעשה, במאמר שפורסם בעיתון ה"ארץ" ב-2013, ותורגם מה"גרדיאן", מתאר מטפס בשם ג'ייסון ברק "תופעה המונית" לכל דבר ועניין, אפילו כשזה נוגע לטיפוס על הפסגה הגבוהה ביותר בעולם. סיפורים על תורים המשתרכים בדרך לפסגות, או על מספר מרשים של מטפסים מנוסים פחות שמנסים לעמוד במשימה, נשמעים פעמים רבות. ההערכות הן שבעונה מנסים להשלים את המשימה כ-700 מטפסים.

אם תשאלו כל אחד מהם מה מדרבן אותם לצאת למסע המורכב הזה, סביר שכמעט כולם יצביעו על הרגע שאחרי. הרגע שבו עומדים על הפסגה, בגובה אדיר, מתבוננים על הנוף המרשים, ומבינים שהמשימה הושלמה. זוהי חוויה משנה חיים, וכזו שתלווה את האדם כל ימי חייו.

עד שאתם טסים לתאילנד, כדאי שזה יהיה מושלם

השאירו פרטים. זאת רק החופשה המושלמת שלכם

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: