טיול כחול ולבן – מסלולים מושלגים לחורף הישראלי

החורף הישראלי אמנם פחות מורגש בגוש דן ובאזור החוף, אך אם תשאלו את תושבי הצפון הגבוה, ירושלים או מצפה רמון, תקבלו רשמים אחרים לחלוטין. יש לנו חורף, קור, זרימה, שלג ופריחה. נדרשת רק התארגנות נכונה כדי שתוכלו לצאת ולטייל בבטחה והנאה עם רכבכם המשפחתי

החורף הישראלי, קצר ומרוכז ככל שיהיה, עדיין מספק לנו עונת טיולים נפלאה וצבעונית. יחד עם זאת לפני שנתחיל בהמלצות, הנה כמה מילים על עונת החורף והאוטו שלכם: הוא מביא את כבישנו לשפע מצבים, איתם לא תמיד יש לנו ניסיון מספק להתמודדות. במזג אוויר גשום רכבכם מגיע בקלות רבה יותר לקצה גבול היכולת שלו. למשל אם ישנה תקלה או חולשה במערכת הבלמים שמביאה את יכולת הבלימה ל-70%, הליקוי כנראה לא יורגש במזג אוויר רגיל, אולם בגשם על כביש רטוב, תצטמצם משמעותית יכולת הבלימה של הרכב כך שבמצב חירום הוא יפיק פחות מ-40% יכולת בלימה. מצב זה תקף גם לגבי אורות, מגבים, מערכות ההיגוי ועל אחת כמה וכמה – צמיגים. לכן חשוב לקבוע תור במוסך לבדיקת חורף (הנעשית בחינם ברוב המוסכים, תשלום יגבה רק על תיקונים או החלפות). כמובן, זהו גם הזמן לוודא כי ביטוח הרכב בתוקף על מנת שלא תגלו בזמן הלא נכון שביטוח הגרירה שלכם, למשל, לא בתוקף. עכשיו, אחרי שווידאנו שהרכב תקין, אפשר להתחיל לטייל.

את הטיול נחלק לשלושה חלקים עיקריים: צפון דרום ומרכז. נתרכז בעיקר במסלולים קלים אליהם ניתן להגיע בכל רכב. כדי להפיק את המקסימום מהטיול החורפי, מומלץ לשלב כמה אתרים וליהנות מהנסיעה עצמה, מהנוף הרטוב ומעצירות לא מתוכננות בנקודות חן שמצאתם בעצמכם. הנה כמה המלצות.

הצפון: עמקים נסתרים ושמורות איילים

חבל הארץ הצפוני מתאים לטיולים בכל עונות השנה, אך בעונת החורף הוא הופך לפנינה אמיתית, ואם תצליחו לתפוס את השבוע של שיא החורף, זה עם השלג, אחרי כמה גשמים, צפוי לכם טיול חורף נדיר ביופיו.

כביש 899: המכונה כביש הצפון, נפלא לטיול באוטו. רווי בפינות חמד, כפרים, ישובים, נחלים ושלגים בעונה המתאימה.

ברכת רם: למרגלות החרמון ניתן למצוא את כפר מסעדה, שנראה כמו גלויה של אגם אירופאי, מצוי בתוך עמק המוקף בשילוב של ירוק ושלג. כתוצאה מפעילות וולקנית (אל חשש, לפני מיליוני שנים) נוצר עמק לרגלי הר הגעש שהפך עם הזמן לאגם קטן. אם תגיעו בדיוק בזמן הנכון, תצליחו לראות גם מעטה קרח דק המכסה את האגם, שלג מסביב ואווירה חורפית חגיגית.

יער אודם: ליד הישוב אודם בצפון הרמה שוכן לו יער קטן. בעונת החורף זהו מקום נפלא למשחקים בשלג בתולי, לפני שמגיעים המוני מטיילים חובבי שלג אחרים. ביער מתחבאת גם שמורת איילים קטנה, שבשילוב עם השלג הופכת את הטיול לחוויה למדהימה.

הר מירון: אחיו הקטן של הר חרמון מספק גובה מרהיב, שלג ושפע מסלולי הליכה קצרים. מול בית ספר שדה הר מירון ישנה חניה ממנה ניתן לצאת לטיולי הליכה או פשוט לשחק בשלג עד שהזרועות מתעייפות. בנוסף, אם תרצו להראות לזאטוטים איך נראה כביש מושלג אמיתי, כמו בהודו או בפסגות הרכסים של אירופה, המשיכו בנסיעה על הכביש אחרי בית הספר שדה מירון עד לבסיס הצבאי שבפסגת ההר. זוהי אומנם נסיעה לשום מקום, אך הכביש מרשים בלובנו, צר, מפותל וייחודי מאין כמותו. חובבי הנהיגה והדמיון המודרך ירגישו בבית.

מרכז: עליות ירושלים ומסלולים מושלגים

נכון שבאיזור זה החורף הוא לא מהכבדים, אך אין זה אומר שלא ניתן למצוא תכשיטי טבע פסטורליים במרחק פתית שלג מכביש החוף.

ירושלים: יום טיול נפלא מתחיל בנסיעה בכביש העולה לעיר, וממשיך בטיול בסמטאות, סחלב חם ומשחקי שלג בגן סאקר. ירושלים בלבן היא מראה עוצר נשימה. אם תצליחו לתזמן טיול שלג שכזה, ההנאה מובטחת.

למשקיעים נאמר שכל אחד יכול לעלות לעיר דרך כביש 1, אך מי שבאמת רוצה להרגיש 'אירופה', מוזמן לעשות זאת דרך כביש 395 וליהנות מאחת מחוויות הנהיגה הטובות בכבישי ארצנו. מגיעים דרך מחלף בן שמן, ממנו עולים על כביש 38 לכיוון בית שמש ופונים בצומת אשתאול לכביש 395 לכיוון ירושלים. הכביש הצר והמפותל עובר דרך ישובי ההר הקסומים כמו כיסלון, רמת רזיאל ואיתנים. דרך עוצרת נשימה בין הרים ועצים. אירופה, כבר אמרנו?

מושב הבונים, חוף הכרמל: אל פאתי המושב אפשר להגיע עם הרכב, כמעט עד החוף, בדרכי עפר ומשם לצאת לטיול הליכה קצר במסלול המסומן בסימון שבילים אדום, שמשמעו שביל מרכזי. המסלול הציורי רווי בצמיחה רעננה וחורפית ומתאים גם להליכה עם מנשאים וילדים.

דרום: פריחה מדברית ויעלים במצפה רמון

כשאומרים דרום מיד חושבים טיול נודד במדבר הצחיח. אבל מסתבר שהמחוז הדרומי נותן גם הוא חווית חורף יחודית, אם רק יודעים לאן לפנות.

יער חרובית ותל צפית: המגיעים מכיוון כביש 6, פונים במחלף שורק לכביש 3, כיוון צומת ראם. פונים (לפני צומת ראם) לכביש 383 עד לפניה ימינה לכיוון היער. שם תמצאו שבילי אופניים רבים או מסלולי הליכה סלולים ומתפתלים, עם אפשרות כמובן להסתובבות בחופשיות ביער וליהנות מפריחת החורף המפתיעה שמציע המדבר למטיילים ההרפתקנים.

מי שמחזיק ברכב 4*4, יוכל להמשיך לנסיעה קצרה לכיוון תל צפית, בשבילים הבוציים לקפה על התל עם הפנים לנוף.

מצפה רמון: שילוב של מדבר ושלג באחד האזורים האייקונים ביותר בארץ ישראל. תוסיפו לעניין יעלים המסתובבים חופשי על המצוקים המושלגים, אופציה לראות זרימת נחלים, נוף המכתש וארוחה במסעדה מקומית, ויש לכם טיול ברמה אחרת, כזה שנותן פייט רציני לאתר החרמון המסורתי.

עכשיו נותר רק להמתין לתחזית חורפית במיוחד, לבחור מסלול, להתלבש חם ולצאת לדרך.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות

האם כרטיסי אשראי קאשבק טובים לצרכנים?

לפעמים, צרכנים נוטים לקבל הצעות שיווקיות בנימה צינית ומבטלת. הם עושים זאת בצדק כמובן, בידיעה ששיווק נועד לנפח יתרונות ולהתעלם מחסרונות. לכן,