6 מקומות ששווה להגיע אליהם עם זיקה יהודית – מטיילים בישראל

אומנם יש לנו ארץ קטנה, אך היא מלאה בפינות חמד, נופים משגעים, אתרים חשובים ואף הוכחות לעבר המפואר של העם היהודי בארץ ישראל. מכאן שבין אם מבקשים לגלות יעדים חדשים ומרתקים ובין אם מבקשים לחוות חיבור עמוק עם ההיסטוריה של העם היהודי – תמיד טוב לארוז תיק טיול עם בקבוק מים, משהו טעים, כובע, מגדיר צמחים ופשוט לצאת אל עבר יעד חדש. מבקשים לגוון? להלן 6 מקומות עם זיקה יהודית ששווה להגיע אליהם, לבד, כזוג וכמשפחה.

עין קשתות

עין קשתות הנו אתר מורשת לאומי, בו מחכה לכם כפר יהודי מימי התלמוד והמשנה. במקום ישנה פנינה מרהיבה – בית כנסת מפעים ומרגש. אומנם יש כמה בתי כנסת בגולן, ואם נדייק 30 במספר, אך זהו אחד המיוחדים והמרשימים שקיימים, ולו כי במרכז בית הכנסת ישנו ארון הקודש במצב שמור. בית הכנסת נישא לגובה של קומה מלאה, וזאת לאחר עבודת חפירה ושיחזור מאומצת. עוד במרחב מעיין נובע, אזור פיקניק, תצפית, בריכות עתיקות ושלל פינות מוצלות. המבקר בעין קשתות זוכה לסיור רגלי, לצד סרט תיעודי מושקע ומרתק – מותאם לגדולים ולקטנים. את כל החוויה חובק הנוף העוצמתי של הגולן – מרחבים פתוחים מנוקדים בעצי אלון ואלה ושלל חיות בר.

גמלא

מקום בו נשרים, צוקים, היסטוריה, מרחבים ודרמה נפגשים והופכים את האזור לנקודת טיול מפעימה ומרגשת. מי שבוחר ביעד זה, זוכה ליהנות מתצפית מרהיבה על עופות דורסים, ממעבר במגוון ישובים קדומים וממופע מרשים של מפל גמלא – אחד ממפלי האיתן הגבוהים בארץ. כמו כן, אין לדבר על גמלא מבלי להציף את הזיקה היהודית – מבלי לגעת בסיפורי הגבורה של העם היהודי. במשך חצי שנה הרומאים צרו על העיר. הלוחמים היהודים הפגינו גבורה עילאית אך עדיין הרומאים פרצו את ביצורי העיר. מכאן שאחרוני הלוחמים קפצו מהצוק, רק בכדי לא ליפול בשבי. כזכר לעבר היהודי, ניתן למצוא במקום מקווה טהרה, בית כנסת קדום ואף בתי מגורים. כל אלו הופכים את ההיסטוריה למעט יותר קרובה ואת החיבור לארץ ישראל להרבה יותר מהותי.

טיול בצפת העתיקה

צפת הינה אחת מארבעת ערי הקודש וידועה כעיר של מקובלים, עובדה שניתן לחוש באוויר שמנשב בין הסמטאות הציוריות. העיר נושקת ל 2,000 שנה, ולראשונה היא מוזכרת בכתבים של יוסף בן מתתיהו. בעיר מגוון נקודות שחובה לפקוד. כך למשל ישנה גבעת המצודה שבפסגתה מצויה אנדרטה לנופלי מלחמת העצמאות, והעיר העתיקה שבה בין היתר ניתן לפקוד את בית הכנסת "אבוהב" (בנוי ברוח הקבלה ובו שמור ספר תורה עתיק), מוזיאון "בית המאירי" שמתעד את חיי הישוב היהודי בעיר ועוד אינספור נקודות עצירה שוות וחשובות.

סיור בראש פינה העתיקה

ראש פינה העתיקה מהווה מוקד מדהים לטיולים ולהיכרות מעמיקה עם ההתיישבות היהודית. סיור במקום מפגיש עם מגוון אושיות חשובות. כך למשל ישנו "בית הרופא" שחקר ב1929 את המלריה (לימים היה מנכ"ל משרד הבריאות), "בית המורה ר' חיים וילקומיץ" שטרם רבות לביסוס השפה העברית במערכת הלימוד, בית כנסת ישן בו הבימה וארון הקודש נותרו כפי שהיו (מאז 1886) , "בית סוחר האתרוגים" שהיה חלק מחלוצי העיר ועוד. מומלץ ביותר לתאם תיאם מודרך.

ציפורי

ציפורי הינה אחד מהיישובים הקדומים בארץ. העיר חלשה על צומת דרכי מסחר חשובה ביותר, בה עברו המעצמות המשמעותיות של העולם העתיק. לפי המקורות השונים, ציפורי הינה זכר לתקופת בית ראשון. במשך השנים יהודי העיר מרדו ברומאים, עובדה שהובילה לחורבן העיר ולמכירת התושבים כעבדים. מנקודה זו העיר ידעה תהפוכות נוספות. כיום ניתן למצוא במקום אמות מים, מעיינות, רצפת פסיפס משומרת, שרידי תיאטרון, מצודה רמה, בית כנסת לצד כנסייה ועוד שלל תיעודים מרתקים.

בית שערים

בית שערים הוקמה ככפר עברי במאה התשיעית לפני הספירה ולימים הוקם בה מרכז השלטון המקומי. לאורך השנים העיר התפרנסה משירותי קבורה ומגידולי זיתים. כיום, המבקר במקום ייחשף לאינספור שרידים ארכיאולוגיים במצב מצוין, שרידים שבין היתר כוללים מערכות קבורה, בית כנסת עתיק ואינספור פריטים ארכיטקטוניים מרשימים. מי שמבקש סיור מקיף, יתחיל בנחל קישון, יעבור דרך גבעת אלכסנדר זייד, יעצור בבית שערים ויקנח ברמת ישי.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות

האם כרטיסי אשראי קאשבק טובים לצרכנים?

לפעמים, צרכנים נוטים לקבל הצעות שיווקיות בנימה צינית ומבטלת. הם עושים זאת בצדק כמובן, בידיעה ששיווק נועד לנפח יתרונות ולהתעלם מחסרונות. לכן,