הכירו את יבשת אירואסיה

האם טורקיה היא חלק מיבשת אירופה? האם גאורגיה שייכת ליבשת אירופה או אסיה? היכן עובר הגבול בין שתי היבשות הללו? האם הוא תרבותי בלבד או גם גיאוגרפי? לא משנה אם אתם מתכננים טיול מאורגן לגאורגיה או קזחסטן, הכל כלול בטורקיה או טיול זוגי לרוסיה, בואו להכיר את היבשת הוותיקה – אירואסיה.

היבשת על קצה המזלג

השאלה איפה עובר הגבול בין יבשת אירופה לאסיה העסיקה חוקרים רבים במשך ההיסטוריה עוד מימי האימפריה היוונית. מבחינה גיאולוגית שוכנות שתי היבשות על אותו לוח טקטוני והן נקראו על ידי היסטוריונים בשם יבשת אירואסיה, אולם מבחינה תרבותית ודתית רב השונה על המשותף וברור שמדובר פה בשתי יבשות שונות לגמרי.

היכן עובר הגבול?

כיום מקובל הגבול שקבע הגיאוגרף השוודי פיליפ יוהאן פון שטרלנברג בן המאה ה-18. הוא הגדיר את הגבול בין היבשות בקו שעובר מן הים האגאי, דרך הים הכספי ממזרח ועד הרי אורל בצפון. המדינות הנמצאות באזור הזה הן: קזחסטן, גאורגיה, אזרבייג'ן, טורקיה וכמובן רוסיה. המדינות הללו בעצם נמצאות גם באירופה וגם באסיה ולכן מתקיימות בהן תופעות תרבותיות ייחודיות.

טריטוריה דומה – תרבות שונה

מה הם, אם כן, ההבדלים התרבותיים בין אסיה לאירופה? ומדוע קבע פון שטרלנברג את הגבול דווקא שם?

ערש התרבות האנושית

יבשת אירואסיה נחשבת כערש התרבות האנושית. מדינות מרכז ומערב אירופה, דרך מסופוטמיה ועד מדינות סין והודו, הקימו ציוויליזציות חשובות לאורך העת העתיקה, המציאו דתות ומדע וקיימו ביניהן קשרי מסחר לאורך דרך המשי המפורסמת.

אקלים נוח, חקלאות מפותחת

האקלים הנוח שגרם לקדמונים להתיישב באזורים הללו, גרם להם גם לייסד ערים ולעסוק בחקלאות, להתרבות ולהתפתח. המצאות כמו הדפוס ואבק השריפה עברו ממזרח אסיה למערב אירופה, אולם המהפכה התעשייתית קרתה דווקא באירופה ומשם זלגה מזרחה.

הדת

המרכז הגאוגרפי של יבשת אירואסיה היה הסהר הפורה, שם החל המונותאיזם ושם נולדו שתי הדתות המערביות הגדולות: הנצרות והאסלאם. בזמן שבאלפיים השנים האחרונות שלטה הנצרות ללא עוררין ביבשת אירופה, באסיה דווקא שלטו דתות אחרות מרובות אלים.

ולסיכום

בזמן שפיתוחים טכנולוגיים המשיכו לעבור ממזרח למערב וגם להיפך, דווקא ההתפתחות התרבותית הייתה שונה מאד וייחודית לכל יבשת. הסינים והגרמנים אולי חרשו את שדותיהם באותה צורה, אבל פיתחו אידיאולוגיות, שיטות ממשל ואמנות שונות לגמרי.

מה התרחש במדינות התווך?

המדינות שהושפעו גם מהתרבות המזרחית וגם מזו המערבית מכונות היום (כשכבר קיימת הפרדה ברורה בין אסיה לאירופה) בשם – "מדינות אירואסיה". הן עדיין מקיימות סוג של שילוב בין תרבויות המזרח ואירופה.

המגוון הגזעי והתרבותי באזור גדול מאד. אזור הקווקז בלבד מכיל כחמישים קבוצות אתניות שונות, מרוסים ועד ארמנים. גם המגוון הדתי גדול מאד ונע בין כנסיות נוצריות מהעתיקות והייחודיות בעולם לבין מדינות מוסלמיות עתיקות.

הכנסייה הגיאורגית, לדוגמה, מיוחסת לשליח אנדראס מהמאה הראשונה. בזמן ששכנתה אזרבייג'ן היא מדינה מוסלמית שיעית והרפובליקה המוסלמית הראשונה בעולם. אזרבייג'ן החזיקה בתואר הזה שנתיים בלבד עד שנכבשה שוב על ידי ברית המועצות. עובדה מעניינת היא שלמרות שאזרבייג'ן, קזחסטן וטורקיה מדינות מוסלמיות עתיקות, הן גם המדינות המוסלמיות החילוניות ביותר ולהן מערכת יחסים דיפלומטית עם ישראל.

רוב מדינות אירואסיה היו תחת שלטון ברית המועצות עד לתחילת שנות התשעים ובשלושים השנים האחרונות הם מתוודעים מחדש לאוצרות העבר שלהם ולעושר התרבותי והדתי שטמון בהיסטוריה המקומית שלהם, שנאלץ להתחבא תחת הכיבוש הקומוניסטי. מדינות הקווקז נפתחות יותר ויותר למטיילים המערביים, אך עדיין שומרות על תמימות של מדינות צעירות והמחירים שהן מציעות לתייר זולות בהתאם.

עד שאתם טסים לתאילנד, כדאי שזה יהיה מושלם

השאירו פרטים. זאת רק החופשה המושלמת שלכם

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: