לחצות את אירופה

אם החלום שלכם הוא לבלות כשלושה שבועות במסע חוצה מדינות באירופה – הגעתם למקום הנכון. אמנם זה כמעט בלתי אפשרי לחרוש את כל 10,180,000 הקמ"ר המרכיבים את תת היבשת ו-50 מדינותיה, אבל אם תסתפקו בקצת פחות תוכלו לראות כל כך הרבה. איך מתחילים לתכנן מסע שכזה? קודם כל פותחים מפה ומקבלים כמה החלטות ראשוניות.

איפה תרצו לבקר?

אירופה נחלקת לכמה חלקים: המערב הכולל את הממלכה הבריטית ומדינות הבנלוקס; המזרח עם חבר המדינות, המדינות הבלטיות, פולין וחבל הבלקן; הצפון עם הנורדיות הצוננות; והדרום עם חצי האי האיברי, חצי האי האיטלקי ומדינות הים התיכון. לכל אלו מצטרפות גם מדינות השוכנות באירופה ובאסיה (קזחסטן, רוסיה, טורקיה ואחרות). זוהי אינה חלוקה מוחלטת ויש עליה השגות, אבל זה יכול לתת לכם תמונה כללית.

בשלב הראשון כדאי לכם לחשוב לאן אתם רוצים להגיע: האם אתם רוצים להתמקד בכמה מדינות שכנות? האם אתם בעניין של טבע או ערים גדולות? האם יעדי הנסיעה שלכם מרוחקים במיוחד זה מזה? והאם כל המדינות בהן תבקרו דורשות הנפקת ויזת תייר?

איך מגיעים לשם ומשם?

כיוון שהשלום במזרח התיכון לא צפוי לפרוץ בשבועות הקרובים, נקודת ההתחלה שלכם היא ככל הנראה טיסה. אחרי שסימנתם לעצמכם מסלול ראשוני, בדקו את אופציות הטיסה לכמה מן היעדים ואף לכמה יעדים סמוכים – יכול להיות שיהיה לכם זול יותר לטוס לברצלונה למרות שאתם בכלל רוצים להגיע למדריד.

כחלק מתכנון המסלול המקדים, אתם נדרשים לשאלת התחבורה בין נקודות היעד. בפינת החדשות הטובות: יש לכם אפשרויות נוחות רבות, החל מטיסות מוזלות, דרך חברות המאפשרות השכרת רכב בחו"ל, אוטובוסים בין-עירוניים ובין-מדינתיים מפנקים ומרווחים ורשת רכבות מטריפה. החדשות הפחות טובות: כדי למצוא את הדרך המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית והמתאימה ביותר מבחינת ימים ושעות, תצטרכו לשבת ולחפור בין האתרים השונים. כיוון שאתם יכולים למצוא את עצמכם מחפשים ומחפשים במשך שבועות אחר המסלול המושלם, הגדירו לעצמכם מסגרת זמן לחיפושים שלאחריה פשוט תזמינו את האפשרות הטובה ביותר שמצאתם, אחרת תישארו בבית ותטיילו רק במחשב.

מה אורזים למסע?

השאלה הראשונה שאתם צריכים להשיב עליה היא מה אופי הטיול: דילוג בין מלונות יוקרה? לינה בהוסטלים? טראקים בטבע? לפי אלו, ותחזית מזג האוויר הצפויה, תוכלו להתחיל לסדר את התיק. למה תיק ולא טרולי? כי המדרכות באירופה, שסביר שתפגשו בהן לפחות פעם אחת אם לא כל הזמן, לא הולמות גרירת מזוודה גם אם יש לה ארבעה גלגלים.

ומה תשימו בתיק? רק מה שאתם באמת חייבים. סדרו את הבגדים שחשבתם לקחת בערימה אחת ונקו ממנה חצי. תמיד אפשר לכבס ביד, ואין שום סיבה לסחוב על הגב שלכם כל כך הרבה, בעיקר כי בסוף אנחנו לא באמת לובשים חצי ממה שסחבנו. לכו על גוונים נייטרלים, בגדים שנוח לכם בהם במיוחד, ולכו על שיטת השכבות. כל מקום שתיכנסו אליו באירופה יהיה מחומם (לאחדים מחומם מדי), וכדאי שיהיה לכם נוח להתפשט. מלבד זאת, השכבות מאפשרות ליצור שלל שילובים ותחושה שיש לכם יותר אפשרויות אופנתיות.

בכל הנוגע לכלי רחצה, קחו אתכם רק את מה שאין לו תחליף. לפעמים יותר משתלם לקנות את מה שאתם צריכים בבקבוקים גדולים או קטנים בתחילת הטיול; אם אתם מתארחים במלונות או בדירות אירוח סביר שתמצאו את הדברים הבסיסיים (וכמעט תמיד תדעו זאת מראש); ואין שום סיבה בעולם לסחוב קרם-עפעפיים-מרים-ריסים-בניחוח-גויאבה, רק כי אתם אוהבים להשתמש בו.

מה עוד חשוב לקחת בחשבון?

  1. בדקו את מזג האוויר בנקודות היעד שלכם, כדי שתדעו איך להיערך מבחינת ביגוד וציוד. אם באזור מסויים צפוי מזג אוויר סוער במיוחד, אולי כדאי לשקול לדחות את הביקור בו לעונה נוחה יותר.
  2. רוב הסיכויים שאתם לא זקוקים לויזה מיוחדת לביקור באירופה, אבל ליתר ביטחון בדקו בלינק הזה של משרד החוץ.
  3. בררו מה יש לכם לראות בכל יעד שאתם מתכננים לבקר בו. בין אם מדובר ב״אטרקציות תיירותיות״, מוזיאונים, מסלולים בטבע או טעימות יין – כל דבר שתרצו לעשות ייקח לכם זמן כזה או אחר. חשבו את הימים בכל יעד כמיטב יכולתכם, ואם אתם לא מחוייבים לכרטיס טיסה או רכבת שרכשתם מראש, הרשו לעצמכם לבלות יותר במקום שאהבתם.
  4. הורידו מילונים מקוונים: באפליקציית התרגום של גוגל (Google Translate) יש לכם אפשרות להוריד שפות שלמות, מה שיכול לסייע לכם אם אתם מטיילים באזורים פחות מתויירים, אך לפעמים תידרשו לעזרה גם בערי הבירה (מישהו אמר פריז?).
  5. כיוון שלא כל מדינות אירופה משתמשות באירו, ודאו מה המטבע בו משתמשים בכל מדינה אליה אתם מגיעים ובדקו מול הבנק שלכם מהן האופציות הכי פחות יקרות שעומדות לרשותכם: חשבון מט״ח באירו, משיכת מזומנים או גיהוץ בכרטיס אשראי.

ולאן כדאי לנסוע בשלושה שבועות?

לשאלה הזו קשה להשיב. אם תשאלו אותי מהן חמשת הערים האהובות עלי באירופה אז התשובה היא: מדריד, כי היא יפה, טעימה, שמחה ועשירה בכל דבר; פירנצה, כי היא קטנה, יפה עוד יותר, הכל בה טעים והאנשים בה נהדרים; בלגרד, כי היא קצת מאחור ולא החליטה אם היא שייכת למערב למזרח או לאיחוד האמירויות הערביות; ורשה, כי כל דבר שעשיתי בה היה נהדר; וברלין, שהיא כל כך גדולה שאני יודעת שאף פעם לא אצליח לראות את כולה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות

האם כרטיסי אשראי קאשבק טובים לצרכנים?

לפעמים, צרכנים נוטים לקבל הצעות שיווקיות בנימה צינית ומבטלת. הם עושים זאת בצדק כמובן, בידיעה ששיווק נועד לנפח יתרונות ולהתעלם מחסרונות. לכן,