טסים בריא – המדריך לתזונה בריאה בזמן טיול בחו"ל

כשנוסעים לחו"ל התחושה היא ששם – הכל מותר והכל אפשרי, השמיים הם הגבול. בניגוד לתחושות, הגוף שלנו, והחיידקים שעושים כל כך הרבה למעננו בגוף לא נחים ולא מפסיקים לעבוד. איך אפשר לשמור על בריאות תקינה גם בזמן חופשה בארץ אחרת? כל הפרטים בכתבה הבאה

רויטל מור

למעשה, בחו"ל הגוף שלנו עובד קשה יותר: השעון הביולוגי משתבש עם הפרשי הזמנים, אנחנו ישנים פחות ובתנאים שהם לא הסביבה המוכרת שלנו, המזון משתנה ולעתים הוא גם נצרך באופן תכוף ועשיר יותר, מזג האוויר שונה והחשיפה לגובה, לקרינה וליובש בטיסות גם היא מאתגרת. אחד הדברים החשובים, שלא כולם מודעים אליו בנסיעות לחו"ל הוא נושא השמירה על רמת כולסטרול סבירה. לפני שהסוכר הפך להיות אויב הציבור מספר אחת, ה"זכות" הזו הייתה שמורה לכולסטרול. היום כבר יודעים להבחין ולהגיד שלא הכל רע, ולמעשה יש לכולסטרול גם תפקידים חיוניים. היום מחלקים את הכולסטרול ל"כולסטרול רע" ולכולסטרול טוב", ואפילו יודעים להבחין בין כולסטרול וטריגליצרידים ויודעים להתמודד עם חסרים ועודפים באמצעות פעילות גופנית, תוספי תזונה ותרופות.

מה הבסיס, המקור והתפקיד של שומנים בדם

לשומנים בדם יש הרבה מאד תפקידים, ורובם דווקא חיוניים. הם מהווים מרכיב חיוני בבניית התאים והממברנות, במעטפת תאי העצב ומהווים מרכיב יסודי בהורמוני המין. תפקיד נוסף הוא לאגור אנרגיה. אילו אדם היה חי בטבע ועובד קשה כדי להשיג את מזונו, אז הוא היה זקוק לשני סוגים של מקורות אנרגיה: הסוג המידי שמגיע ישירות מהמזון לשרירים והסוג שאותו ניתן לאגור ולהשתמש בו בעתות מצוקה כאשר אין מספיק מזון. אם האנרגיה המידית מגיעה דרך פחמימות וסוכרים, השומנים אוגרים אנרגיה באופן יעיל במיוחד וכשיש מחסור – השומנים הללו מתפרקים ומספקים את האנרגיה לגוף.

בזמנים מודרניים, לרוב אנו לא רצים, קופצים, מלקטים או פועלים בדרך פיזית כלשהי כדי להשיג את המזון הנדרש. כמו כן, גם כשאנחנו בחופשה בחו"ל, בכל רגע יש סיבה אחרת לעצור ולנשנש איזה משהו טעים. מה קורה אז? פחות פחמימות נדרשות כדי לספק אנרגיה לשרירים הרפויים, חלק גדול יותר מאותו מזון עודף – ובעיקר פחמימות ואלכוהול שאנו אוכלים ושותים מוסב בגוף לשומנים ונאגר – הטריגליצרידים.

כולסטרול הוא משפחה שונה של שומנים ונהוג לחלק אותה לכולסטרול טוב (HDL) וכולסטרול רע (LDL). ה-LDL הן מולקולות קטנות וצפופות והן, יחד עם הטריגליצרידים, נאגרים איפה שהם יכולים. בין היתר, הם נאגרים על דפנות תאי הדם ויכולים ליצור חסימות וקרישי דם החוסמים את העורקים. מצב כזה של חסימה מוביל לעלייה בסיכוי לחלות במחלות לב, כלי דם או שבץ מוחי – הכל תוך תלות באיזה עורק הוא זה שנחסם ובדרך כלל אין תסמינים לשיבושים שכאלו בגוף, חוץ מביקורת על ידי בדיקות דם. אחד מתפקידיו של ה-HDL הוא לשחרר חסימות אלו ולהסיע את השומנים אל הכבד.

לטייל באופן מאוזן

בטילים לחו"ל, גם אם אנחנו מקפידים על אורח חיים בריא ביומיום, אורח החיים הזה משתבש. כשאין מטבח זמין חלק ניכר מהארוחות יהיו מתועשות ולאו דווקא מאוזנות. כשרוצים לנצל כל דקה, פחות מקפידים על פעילות גופנית שוטפת, ולא תמיד יודעים על מה להקפיד ביציאה הזו מהשגרה.

בואו נתחיל מהטיסה. בזמן טיסות, במיוחד ארוכות, קיימת חשיפה מוגברת לקרינה גבוהה מהשמש, יובש שנגרם מהלחץ הנמוך בשילוב עם מערכות מיזוג האוויר, מזון מתועש ותעשייתי וחוסר בפעילות גופנית. כדי להילחם בתופעות הללו רצוי לשתות הרבה, לקום מדי פעם מהמושב וללכת לאורך המטוס.

אחד הדברים שיש להם השפעה ישירה על העלאת רמת הכולסטרול הטוב וירידה ברמת הכולסטרול הרע הוא פעילות גופנית – ואם הדבר אפשרי אז הרי אין דרך טובה יותר מליהנות בטיול רגלי ברחובות הזרים בחו"ל. פעילות גופנית לא כוללת רק חדרי כושר – הליכה, בחירה במדרגות כאשר לנים בקומה נמוכה או סחיבת המזוודות בעצמכם גם היא תעשה את העבודה.

ישנם תוספי מזון שעוזרים בהתמודדות עם עודף כולסטרול רע, למשל אומגה 3 וויטמין C. אל תשכחו להצטייד באלו בזמן הטיול לחו"ל. אם יש לכם אפשרות, העדיפו מלונות עם מטבחון. תמיד ניתן לרכוש מוצרים בסופר מקומי ולבשל לבד – גם בריא וגם זול יותר. גם אם אתם נמצאים ב"הכל כלול" זכרו שזה שדברים בחינם לא אומר שחייבים לצרוך אותם, וכמה שיותר מהם. נסו בכל זאת לשמור על איזון בצריכה.

אם נסכם את ההמלצות לשמירה על בריאות ורמות כולסטרול תקינות בטיול לחו"ל – שתו מספיק, הקפידו על פעילות גופנית, רשמית או לא רשמית, הימנעו מצריכת יתר של מאכלים עתירי שומן, פחמימות ואלכוהול, הצטיידו בעוד מועד בתוספי תזונה שעוזרים בשמירה על הכולסטרול ובמיוחד אומגה 3. והכי חשוב – תיהנו.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות

האם כרטיסי אשראי קאשבק טובים לצרכנים?

לפעמים, צרכנים נוטים לקבל הצעות שיווקיות בנימה צינית ומבטלת. הם עושים זאת בצדק כמובן, בידיעה ששיווק נועד לנפח יתרונות ולהתעלם מחסרונות. לכן,