טיול לא שגרתי לארץ לא שגרתית

אנשים רבים יודעים שלפלנד היא ביתו של סאנטה קלאוס, ושיש בה המון שלג. אבל הסיבות שבגינן לפלנד נמצאת על המפה של מטיילים רבים בכל שנה הן הזוהר הצפוני וההרפתקאות הייחודיות שחבל ארץ זה מבטיח למבקרים בו.

לפלנד היא חבל ארץ מתאים לטיולים אתגריים. למשל, אפשר להתנסות בה בשייט על שוברת קרח, שחייה בים קפוא, דיג באגם קפוא, רכיבה על גבי מזחלות רתומות לכלבי האסקי, הליכה בנעלי שלג טיולים בשמורות הטבע שבהם נופים מדהימים ועוד.

לפלנד משתרעת על שטחים של ארבע מדינות שונות: שלוש מדינות סקנדינביות (שבדיה, פינלנד נורבגיה) ורוסיה. רוב השטח של לפלנד מצוי באזור החוג הארקטי.

מערב לפלנד מאופיין בפיורדים, בעמקים, בקרחונים ובהרים. במזרח הנוף משתנה והופך לרמות נמוכות משובצות באגמים רבים ובביצות. אגם אינארי שנמצא באזור זה ששייך לחלק הפיני, הוא השני בגודלו בפינלנד. באגם מפוזרים כשלושת אלפי איים שבחלקם נהגו הלאפים להשתמש כבבתי קברות.

אוכלוסיית לפלנד מתגוררת ברובה באזורים כפריים ובעיירות קטנות שמפוזרות על פני שטח נרחב מאוד. בני סאמי שחיים בעיקר בחלק הדרומי של לפלנד מונים כ-80 אלף בני אדם. הסאמים נקראים גם לאפים, אבל שם זה נתפס בעיניהם כשם מעליב.

התרבות של אנשי הסאמי קשורה קשר הדוק במרחבי הטבע העצומים שבהם מתגוררת אוכלוסייה זו. הקוטביות שמאפיינת את החיים באזור סוב-ארקטי זה משפיעה גם על התרבות ועל הפולחן שמייחסים חשיבות רבה מאוד לתופעות הטבע כמו עונות השנה והשלג, ולאורח החיים כמו הציד והדיג באגמים הקפואים.

אנשי הסאמי לבושים בבגדים מקושטים מאוד, כאשר לכל קהילה יש קישוטים שמאפיינים אותה. גם הדיאלקטים בשפת הסאמי אינם אחידים. אבל, למרות הבדלים אלה, הסאמים רואים את עצמם כשייכים לקבוצה אחת.

תושבי לפלנד שמתגוררים בחלקים הסקנדינביים (נורבגיה, שבדיה ופינלנד), נחשבים כאזרחים שווים בשלוש מדינות אלה. בכל אחת מהמדינות נחקקו חוקים באשר ללשון ולתרבות של בני לפלנד כדי להבטיח את המשך החיים התרבותיים הייחודית להם. אבל ברוסיה מצב הסאמים פחות טוב.

במסגרת של טיולים מאורגנים ללפלנד אפשר להתנסות בחוויות רבות בארץ לא שגרתית זו כגון:

–          מצוידים בחליפות שלג, בנעליים, גרביים וכפפות מתאימות תוכלו לבקר באזור וואטונקי. זהו אזור מיוער ופראי שמשמש כמרכזם של חוטבי עצים.

–          התנסות בנסיעה במזחלת שלג ממונעת (אופנוע שלג), במסע שעובר על פני נופים מדהימים, נהרות ואגמים קפואים ושטחים ענקיים של יער.

–          התנסות בדייג כמנהג בני המקום, בשיטות מיוחדות שמאפיינות את הדיג באגמים קפואים.

–          ביקור במוזיאון ארקטיקום. מוזיאון זה מאפשר למבקרים ללמוד את אורח החיים בחוג הארקטי.

–          טיול הליכה באמצעות נעלי שלג, ממש כמו אסקימואים.

–          צפייה בלילה בתופעה הייחודית של הזוהר הצפוני, מראה מרהיב לדברי כל מי שהתמזל מזלו לחזות בו.

–          שיט במפרץ הקפוא בוטניה. השיט נעשה על גבי שוברת קרח שמפלסת ומבקעת את דרכה בין גושים עצומים של קרח במטרה לפנות את הדרך לספינות שמגיעות למקום ומביאות אספקה לתושבים.

–          התנסות בשחייה במים קפואים חמושים בחליפות שחיה מיוחדות.

–          ביקור בארמון קרח שבכל שנה נבנה מחדש. הארמון, ממש כמו כל בית מלון שמכבד את עצמו, מצויד במסעדה, בחדרים, בבר ועוד והכול בנוי מקרח.

–          ביקור בחווה של כלבי האסקי.

–          התנסות בנהיגה במזחלת כלבים באזור שומם ופראי.

–          ביקור בחוות אילי הצפון כדי להכיר את המנהגים ואורח החיים של בעל חיים זה שחי בתנאי אקלים קיצוניים ביותר.

–          צפייה בקפיצות מרהיבות של קופצים מקצועיים ממקפצת סקי גבוהה, באתר סקי שנקרא אונוסווארה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות

האם כרטיסי אשראי קאשבק טובים לצרכנים?

לפעמים, צרכנים נוטים לקבל הצעות שיווקיות בנימה צינית ומבטלת. הם עושים זאת בצדק כמובן, בידיעה ששיווק נועד לנפח יתרונות ולהתעלם מחסרונות. לכן,