לאכול בחו"ל ולא לחשוש – מהו הפתרון הבריא לנושא?

מה זה שלשול מטיילים ואיך נמנעים ממנו?  מה אפשר לעשות כדי להתגונן מפני התופעה שעלולה להחריב כל חופשה?

מעיין גל-שדות

התופעה מוכרת: נוסעים למדינה זרה, מצחצחים שיניים או קונים פרי מדוכן ברחוב ויומיים אחר כך קמים חולים. היום, הרפואה המודרנית יודעת לטפל ברוב מחלות המטיילים בקלות, אך עדיין שלשול מטיילים היא תופעה נפוצה ולא נעימה בכלל כאשר יוצאים לחופשה. אז מה עושים ואיך נמנעים?

גורמים משניים לשלשול מטיילים

בעיות בעיכול עלולות להתגלות כתוצאה מיציאה ממצב של סטרס מתמשך, או כניסה אליו במהלך הטיול. דאגו לעבודה לא מלחיצה במיוחד לפני הטיול והתכוננו אליו באופן רגוע אם תרצו להמנע מתסמינים שקשורים בסטרס. החלטה מודעת לא לקרוא מיילים מהעבודה בזמן הטיול גם היא תתרום לשקט הנפשי.

סיבה נוספת לשלשול מטיילים היא הג'ט לג – הבדלי השעות שגורמים לנו לא רק לישון ולקום בשעות מוזרות אלא גם מפריעים לחיידקי המעיים שלנו ועלולים אף להחליש אותם. הסתגלות מהירה לשעות השונות תעזור לנו לחזור לשגרה – לישון ולאכול בשעות קבועות על פי השעון החדש כבר מההתחלה. חיידקי המעיים שלנו יזדקקו לעתים לתגבור למילוי מחודש של תקנים. פרוביוטיקה תוכל לעזור להם להתגבר על פערי השעות.

הכל מתחיל מהמים

אולי הסיבה העיקרית לשלול מטיילים היא חשיפה לחיידקים ופתוגניים מקומיים שמערכת החיסון שלנו אינה ערוכה להתמודד כנגדם. מה עושים? ראשית – חשוב לשמור על היגיינה, לשטוף ידיים ואף להקפיד על בגדים נקיים. שנית – מומלץ להימנע ממזון חי ומים מקומיים. מקסיקנים אולי רגילים לחיידקים שיש להם במי השתייה, אבל ישראלים לאו דווקא ערוכים להתמודד עם מים מקומיים: הקפידו לשתות רק מים מינרליים מבקבוקים סגורים – כולל לשטיפת ידיים או צחצוח שיניים. שתייה חמה גם היא פתרון וגם שתייה קלה מבקבוקים חתומים. הימנעו ממזון בדוכני מזון, במיוחד מזון חי כמו פירות וירקות שהושקו במים מקומיים, והתייחסו בחשדנות גם למזון במסעדות קטנות. דרך נוספת להתמודד עם המפגע – פרוביוטיקה. סוג מיוחד של פרוביוטיקה כולל שמרים שנקראים Saccharomyces boulardii על שם מי שגילה את השימוש בהם בתחילת המאה הקודמת – בולארד. הוא שם לב כי מקומיים במזרח אסיה לועסים עלי מנגו וליצ'י כשיטת טיפול לשלשולים. השמרים הללו נפוצים על עלים אלו ותורמים להגנת הגוף מפני רעלנים ופתוגנים שגורמים לשלשולים.

איך שמרי SB (Saccharomyces boulardii) מגינים על הגוף מפני שלשול מטיילים?

שמרים אלו עוזרים למטיילים במספר אופנים שונים: הם מונעים התפשטות פתוגניים והיצמדותם לרירית המעי ובכך מונעים מהם להתחיל לפעול ולהתפשט. בנוסף הם עוזרים לגוף להילחם ברעלנים שאותם פתוגניים מפרישים, והם תומכים בפלורת החיידקים הטבעית שבגוף, שאותה אפשר להעשיר עם פרוביוטיקה. מחקרים הראו כי SB תומכים ועוזרים במספר מצבים שונים: אחרי נטילת אנטיביוטיקה, למשל, החזרת מצב החיידקים הטובים בגוף לקדמותו נעשית במהירות בנוכחות שמרי SB, הם עוזרים להילחם בפתוגניים, ובמספר מחקרים הודגמה יכולתם של שמרי SB לקצר ולהקל על סימפטומים של התפרצות שלשול במבוגרים ובילדים, בין היתר גם שלשול מטיילים.

האם שימוש בפרוביוטיקה SB בטוח?

שימוש בפרוביוטיקה SB הודגם כבטוח, במיוחד בקרב מבוגרים. ישנם מצבים בהם כדאי להיזהר לפני נטילת פרוביוטיקה מסוג זה. ראשית: אלרגיה לשמרים. כיוון שמדובר בשמרים פרוביוטיים, אנשים אשר אלרגיים לשמרים רצוי שימנעו משימוש בפרוביוטיקה מסוג זה. במקרים נדירים, בקרב אנשים שמערכת החיסון שלהם פגומה, עלולה להיווצר דלקת פטרייתית אך מקרים אלו הינם נדירים מאד. מחקרים שנעשו בקרב חולי סרטן ו-HIV שלהם מערכות חיסון שנפגעו הראו כי אפילו במקרים אלו התרופות עזרו להתגבר על שלשולים והתפרצות פטרייתית הייתה נדירה ביותר.

פרוביוטיקה כללית עוזרת לגוף ולחיידקים הטובים שבמעיים להתמודד עם הפרשי השעות המתלווים לטיולים בחו"ל. פרוביוטיקה SB עוזרת גם לחיידקים הטובים ולגם לגוף להתגונן מפני חיידקים ומזיקים לא ידועים והרעלים שהם מפיצים בגוף שגורמים לשלשול מטיילים. הקפדה על היגיינה, שתייה ואכילה ממקורות מוכרים (סגורים וחתומים) ונטילת פרוביוטיקה SB תעזור בהתמודדות גם עם אלו.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

המקום המושלם לילדים כשאתם באילת

אם אתם מתכננים חופשה משפחתית באילת, ומבקשים לזכות ברגעים מושלמים, חשוב שהילדים שלכם לא ישתעממו. לכן כדאי שתחליטו מבעוד מועד על פעילויות