בתי מלון: אל תוותרו על הפרסום הקונבנציונלי

דווקא בעידן בו מדברים בלי הפסקה על פרסום ושיווק בדיגיטל, ודווקא בתקופה בה אתרי התיירות משקיעים תקציבים גדלים והולכים בגוגל ובפייסבוק (שהם בעצם לב לבו של השיווק הדיגיטלי) – יש נטייה לשכוח דבר חשוב:

פרסום בגוגל או בפייסבוק אומנם נותנים מענה לצרכים מיידיים ונקודתיים מאוד (הזמנות, רכישות), אבל כמעט לא מייצרים מיתוג או מיצוב לעסק. לצד העובדה שהפרסום הקונבנציונלי עדיין שולט בעוגת הפרסום העולמית (טלוויזיה, רדיו, עיתונים, יחסי ציבור, שלטי חוצות) – בניגוד לשיווק הדיגיטלי, הפרסום המסורתי מאפשר גם למתג ולמצב את העסק.

למה זה כל כך חשוב?

בואו ניקח לדוגמה את תוצאות החיפוש הממומנות האלה.

על מי הייתם מקליקים?

סקרים שבוצעו בארצות הברית מעידים שרוב הצרכנים יקליקו על תוצאות שהן מותגים מוכרים (Search Engine Land, December 2013). גם בממומן וגם באורגני, ככל שמדובר במותג מוכר יותר, וככל שהמותג חרוט בראשו של הצרכן כבעל ערכים מסוימים – כך גדלים הסיכויים להקלקה.

אבל מה גורם לעסק כזה או אחר להיות מותג מוכר מלכתחילה, ועל ידי כך להטות את כמות הקליקים דווקא אליו?

רוב הסיכויים שזה לא יהיה תוצאה של מודעות ממומנות בגוגל או בפייסבוק. הרי קוקה קולה היה ונשאר מותג-על הרבה לפני שאמצעי הפרסום הדיגיטליים הגיעו לעולם. אז מה בכל זאת הפך את קוקה קולה, לצד שאר המותגים, למובילים ולידועים? לכאלה שאנשים מכירים מספיק טוב, כדי להקליק בעיקר עליהם גם כשמדובר בפרסום דיגיטלי?

שיווק זה שיווק

משפט ידוע בתחום הפרסום אומר ש"מיתוג זה מה שאומרים עליך כשאתה לא נמצא בחדר".

אין יותר מדויק מזה.

אמצעי הפרסום הדיגיטליים בהחלט תורמים למיתוג ולמיצוב של כל עסק, בין אם הוא אנונימי ובין שהוא מותג מוכר וידוע. אבל הכוח המיתוגי האמיתי נמצא בפרסום הקונבנציונלי – זה שמטרתו ליצור תחושה מסוימת כלפי המותג הנדון.

אם המילה "קוקה קולה" מייד מקפיצה בדמיונכם משקה קר וטעים, נעורים וחוף ים – זה אומר שהפרסומאים של קוקה קולה עשו את עבודתם נאמנה במיתוג החברה והמוצר. הם גורמים לנו לראות את החוויה ואת הערך הטמונים בתוך המוצר. הם גורמים לנו לקנות תחושות מסוימות, יותר מאשר משקה ממותק גרידא. כפי שאמר פרסומאי ישראלי ידוע: המוצר הוא רק מזכרת מהמותג.

פרסום בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובשלטי חוצות יכול לייצר את ההקשרים המיתוגיים הרצויים. נכון הוא שכל פעולה של המותג משפיעה על המיתוג שלו (אם נספק שירות לקוחות גרוע, ניצור לעצמנו תדמית של חברה גרועה – ולא משנה כמה פרסומות חיוביות וצבעוניות נפרסם בטלוויזיה); אבל התקשורת המסורתית עדיין משפיעה עלינו הרבה יותר ממה שאנו מוכנים להודות. לא סתם אנשים ציינו את נכונותם להקליק בעיקר על מותגים המופיעים במנועי חיפוש.

להפוך למותג = לעבוד קשה

אם נמשיך את הדוגמה שאיתה פתחנו – בבואנו לחפש ולמצוא מלון באילת, רבים הסיכויים שנקליק על אחד מבתי המלון המפורסמים יותר שיופיעו בתוצאות (כפי שמופיעים בדוגמה למעלה – בוקינג, קראון פלזה, טריוואגו). אין זה אומר שהם תמיד יצאו כשידם על העליונה, כי בכל זאת אנו רואים שיש כניסות גם למודעות ולאתרים של בתי המלון הפחות מוכרים; אבל מבחינה סטטיסטית אפשר לומר בוודאות שידם של המותגים נמצאת על העליונה.

למרות שברור שלא כל מכולת יכולה להפוך לרשת מזון – עדיף להיות מותג, כי בסופו של דבר זה משפיע על הכול, גם באתרי התיירות הגדולים. הביקורות בטריפ אדווייזר, למשל, מייצרות תדמית עבור כל עסק החשוף לביקורות הגולשים. תדמית זו יכולה להשתנות חדשות לבקרים, בהתאם לכמות הביקורות החיוביות או השליליות שעסק מקבל.

מחקרים מצאו שכל כוכבית שנוספת לבית מלון באתר ביקורות, מגדילה את הכנסות המלון ב-9 אחוזים! זו השפעה חסרת תקדים שיש כיום לאונליין על האופליין, והיא משתלבת לאט לאט עם אפשרויות המיתוג המסורתיות שיש בטלוויזיה, בעיתונות וכן הלאה.

איך תדע אם אתה מותג אופליין בעידן האונליין?

טריק נחמד הוא להשתמש במנועי חיפוש כאינדיקציה. למשל, אם נחפש את "מלון מצודת דוד" בגוגל – יופיעו לנו 55,000 תוצאות, המעידות ששם המלון מופיע בעשרות אלפי עמודי אינטרנט. מעבר לכך, כלי מילות המפתח של גוגל אומר לנו שיש 1,000 חיפושים בחודש עבור השם "מלון מצודת דוד". כמות גבוהה של תוצאות ו/או חיפושים בגוגל מעידה בהחלט על מותג מוכר בתחומו.

לסיכום

אז נכון, בית המלון שלכם מפרסם בגוגל ובפייסבוק ואולי אף שולח ללקוחות קיימים ופוטנציאליים גם ניוזלטר שבועי או חודשי. כל אלו בהחלט תורמים את חלקם למיתוג קיים; אבל כדי ליצור את המיתוג הנכון מלכתחילה צריך להשקיע זמן, אנרגיה ומשאבים (בעיקר כספיים).

יש לכם אפשרות לפרסם בטלוויזיה וברדיו? לכו על זה.

עובדים עם משרד יחסי ציבור שמפרסם עליכם כתבות בעיתונות? אתם בדרך הנכונה.

שיווק הוא תחום רבגוני, וככל שתשתמשו ביותר אפיקים העומדים לרשותכם – כך תפחיתו את התלות שלכם כעסק באפיק אחד או שניים, וגם תצליחו לייצר מיתוג רחב-היקף; מיתוג שיגרום לאנשים להגיד ולחשוב עליכם את הדברים הנכונים, גם כשאתם לא בחדר.

עד שאתם טסים לתאילנד, כדאי שזה יהיה מושלם

השאירו פרטים. זאת רק החופשה המושלמת שלכם

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: